Coca-Cola är ett av de mest kända varumärkena i världen! En varm sommardag är det också en av de mest uppfriskande dryckerna man kan dricka.
Från en blygsam början till att nu finnas tillgängligt över hela världen har företaget vuxit snabbt.
När kom Coca Cola till Sverige?
Coca Cola kom till Sverige på 50-talet men blev inte populärt fören på 70-talet.
Hur länge har coca cola funnits?
Coca-cola har funnits sedan 1886
Coca-Cola uppfanns av en apotekare.
John Pemberton har verkligen lämnat ett arv efter sig. Pemberton sårades i ett av de sista inbördeskrigsslagen och utvecklade då ett morfinberoende under sin återhämtning.
Hans ursprungliga uppfinning var en alkoholhaltig dryck som kallades ”Pemberton’s French Wine Coca”, som var ett recept som blandade koka, kolanöt och damiana.
Det var tänkt att vara ett alternativt smärtstillande medel till morfin.
Coca-Cola uppfanns för att göra en mer säljbar produkt, som ett sätt att göra en alkoholfri form av det tidigare sålda vinet coca.
När Pemberton testade olika sammansättningar för sin nya alkoholfria medicin råkade han av misstag blanda bassirap med kolsyrat vatten.
Det var vid denna tidpunkt som Pemberton bestämde sig för att sälja sin slutprodukt som en fontändrink i stället för som ett läkemedel.
Coca-Cola innehöll inte direkt kokain i sitt ursprungliga recept.
En del människor är osäkra på om detta var ett faktum eller en myt, men den här är en sorts mellanting.
Coca-Cola använde aldrig uttryckligen rent kokain i sina drycker, men de använde betydande mängder kokablad.
Receptet krävde fem uns kokablad per liter sirap.
Varje glas Coca-Cola innehöll uppskattningsvis 9 milligram kokain per glas. En genomsnittlig ”dos” kokain är ungefär 50-75 milligram.
I vilket fall som helst togs den bort helt och hållet 1905.
Numera använder Coca-Cola istället kokainfritt kokabladsextrakt.
Coca-Cola finns inofficiellt i alla världens länder.
Med undantag för Nordkorea och Kuba kan du lätt hitta Coca-Cola i alla länder i världen!
När det gäller de två andra länderna rapporteras det dock att det är en ”grå import” i Nordkorea och Kuba.
Detta innebär att Coca-Cola importeras från ett annat land utan direkt tillstånd från Coca-Cola Company.
Ett glas Coca-Cola kostade 5 cent i över 70 år.
Mellan 1886 och 1959 kostade ett glas eller en flaska Coca-Cola på 6,5 cent endast 5 cent.
De kunde hålla sina produkter till ett så lågt pris tack vare tappningskontrakt, reklam, automater och en låg inflationstakt.
Coke-ägaren sålde tappningsrättigheterna för bara en dollar, som de inte ens tog ut. Detta berodde på att Coke trodde att buteljering aldrig skulle komma igång och att kontraktet av misstag inte hade något utgångsdatum.
När hållbarheten i försäljningen av ett Cola-glas för 5 cent blev mindre hållbar vädjade Coke till och med till det amerikanska finansdepartementet att prägla ett 7,5 cent-mynt i stället för 5 cent-myntet.
De lämnade till och med avsiktligt vissa automater tomma så att kunderna måste lägga in två mynt för att få en cola.
När inflationen började stiga började Coca-Cola fasa ut sina 5-centsreklam i början av 50-talet, och 1959 hade den sista flaskan Coca-Cola för 5 cent sålts.
Coca-Cola kan översättas perfekt till kinesiska.
Kina är en svår marknad att anpassa sig till. När Coca-Cola var redo att importera till Kina var de tvungna att hitta ett namn som passade till de flesta dialekter och språk som talas där.
Ursprungligen valde de ”Kekoukela”, som låter lika fonetiskt, men som i vissa dialekter kan översättas till ”bita i vaxkakan” eller ”kvinnlig häst fylld med vax”.
Efter ytterligare efterforskningar hittade de ett namn som var mycket likt deras ursprungliga val och som passade perfekt.
Det finns inte många varumärken som översätts så smidigt som denna översättning av Coke. I Kina kallas Coca-Cola för ”Kekoukele”, vilket betyder ”gott nöje”.
Polisen använder faktiskt inte Coca-Cola för att rengöra blod från brottsplatser.
Även om vissa tror att polisen har ett par tvålitersflaskor i bagageluckan kan det bara vara för att poliserna skulle bli törstiga.
Coca-Cola har dock visat sig vara effektiv för att avlägsna blodfläckar och har till och med testats i det populära programmet ”Mythbusters”.
Det finns minst 16 olika smaker av Coca-Cola.
Många av dessa smaker finns också i form av Cola Light eller Cola Zero.
Alla smaker är inte tillgängliga över hela världen, eller ens tillgängliga överhuvudtaget längre!
Några av de mindre kända och mindre framgångsrika smakerna är produkter som New Coke, Coca-Cola Orange och Coca-Cola BlaK, som var en version med kaffesmak.
Coca-Cola BlaK var kortlivad, med en livslängd från 2006-2008, och fanns endast i sju länder.
Coca-Cola har dock nämnt planer på att släppa en annan kafferelaterad produkt i framtiden.
Coca cola hade en kampanj där man fyllde sina burkar med äckliga hopkok.
1990 släppte Coca-Cola ”MagiCans” som gav konsumenterna en chans att vinna mellan 1 och 500 dollar.
Andra burkar innehöll kuponger som kunde användas för resor eller varor. Burkarna var fjäderbelastade och spottade ut priset när de öppnades.
Dosen måste dock ha en annan vikt så att deltagarna inte kunde räkna ut vilka burkar som innehöll ett pris och vilka som bara var vanliga cola-burkar.
De vinnande burkarna fylldes med en lösning av vatten, klor och ammoniumsulfat. Den luktade fruktansvärt illa och man avrådde från att dricka den.
Naturligtvis försökte vissa människor fortfarande dricka dem, men lyckligtvis var lösningen ofarlig för konsumtion.
Coca-Cola avslutade kampanjen i förtid på grund av klagomål om felaktiga burkar och den negativa publiciteten kring dem.
Procentuellt sett var mindre än 1 % av burkarna felaktiga, men publiciteten var tillräckligt stor för att kampanjen skulle upphöra.
Coca-Cola tillverkade en särskild ”White Coke” för andra världskriget.
Coke ville att soldaterna skulle få smaka på hemlandet och öppnade därför tappningsanläggningar i Europa.
Det kan dock vara problematiskt för en icke-amerikan att ses dricka Coca-Cola, eftersom det har blivit synonymt med Amerika.
Den var särskilt viktig i Sovjetunionen eftersom den sågs som en symbol för amerikansk imperialism.
Marskalk Zhukov, en framstående person i Sovjetunionen, var ett fan av läsken men ville inte bli sedd när han drack den.
Han vädjade till Coca-Cola att göra en klar version av drycken, vilket blev en framgång.
En kemist på den österrikiska tappningsanläggningen tog bort färgämnet från Coca-Cola. Från och med då tappades det på flaska i klart glas med ett vitt lock och en röd stjärna.
Det tog vanligtvis flera veckor att importera varor till en sovjetisk ockupationszon innan de godkändes av myndigheterna, men Coca-Cola-leveranserna stoppades aldrig.
Coca-Cola på McDonald’s smakar bäst.
På samma sätt som Guinness smakar bättre på Irland är Coca-Cola på McDonald’s tydligen det bästa stället att köpa Coca-Cola på.
Det finns flera orsaker till detta! För det första levereras colasirap till McDonald’ s i behållare av rostfritt stål. Stålet bevarar sirapen bättre än plastpåsar, som andra läskedrycker distribueras i.
Siropen cirkulerar i kylda isolerade rör, medan det kolsyrade vattnet hålls mellan 33 och 38 grader varmt.
Förhållandet mellan kyld colasirap och kolsyrat vatten är baserat på hur mycket is som smälter i en drink med tiden, så du behöver inte oroa dig för att isen vattnar ut din cola!
Dessutom har de ett av de bästa vattenfiltreringssystemen som finns. Rent vatten betyder ren Coca-Cola!
Psst! Har du funderat på hur länge coca cola egentligen håller? Då kan du läsa min artikel här.